dimecres, 16 de juny del 2010

Compilacions i antologies



Personalment no m’agraden les compilacions o les antologies sobre vampirs, la qual cosa no vol dir que no en tingui una gran quantitat. Moltes vegades són l’única oportunitat d’accedir a alguna raresa difícil de trobar. L’efecte col•lateral és que tinc múltiples versions de La Morta Enamorada de Gautier o de El Vampir de Polidori, els quals solen ser una constant en aquestes edicions.

El perill de les compilacions és que, en ments científiques, acostumades a abordar els temes amb metodologia i rigor, aquests llibres porten a una lectura seqüencial dels diferents contes, la qual cosa pot suposar una saturació del tema i un mal abordatge d’algunes joies de la literatura sobre vampirs que es troben barrejades i sepultades amb altres obres secundaries, subsidiàries o menors.

Malgrat sigui cert que El Vampir de Polidori [concebut entre les mateixes parets i al mateix temps que Frankenstein] hagi de trobar-se cronològicament al principi d’aquestes compilacions, crec que ha de ser llegit [molt] després de Dràcula per no enfosquir amb un badall d’avorriment l’obra d’Stoker, molt superior segons el meu punt de vista.

A més, no hem de perdre de vista que aquestes edicions responen a un reflex de màrqueting que requereix de petits contes que puguin ser enquadernats amb un títol seductor [i de moda...]com ara Vampirs, Vamps, Sanguinarius, etc. I que, com a conseqüència, obres més voluminoses com la d’en Farrington o la d’Stoker siguin obviades en aquesta presumptuosa evolució del mite.

La meva opinió és que la literatura seriosa de vampirs té sis obres cabdals que, independentment de les influències que hagin rebut o de l’ordre en que van aparèixer, mereixen ser abordades en primer lloc i en aquest ordre: La Morta Enamorada [T. Gautier], Carmilla, [J.S.Le Fanu], Dràcula [B.Stoker], els Redivius [G. Farrington], Soc Llegenda [R. Matheson] i Déjame Entrar [J.A. Lindqvist].

Lluny de ser, per bàsic, superficial, aquest sextet dóna una perspectiva profunda del vampir literari que pot ser adornada [o no] amb el concepte del vampir-mujic dels autors de l’Est o amb incursions que, amb més o menys rigor, han fet altres grans autors de la literatura fantàstica en el tema del vampir [Baudelaire. R. Darío, A. Derleth , etc].

Així doncs, la meva orientació per a aquelles persones que amb ànim d’endinsar-se en aquest fascinant mite hagin adquirit una compilació de contes de vampirs és que abordin primer aquests sis títols, malgrat això suposi tancar momentàniament aquestes edicions i recórrer, si es troba a faltar, a la novel•la singular.

4 comentaris:

  1. Mmm... Crec que progresso adequadamet. Fantàstiques recomanacions!

    ResponElimina
  2. Doncs jo ho he fet tot al revés: Déjame entrar, Dràcula, Carmilla i ara vaig a atacar "La morta enamorada"... que era la primera que havia d'haver llegit!
    I per acabar-ho d'adobar, m'acabo de comprar una d'aquestes antologies, sort que la enquadernació és molt bona i podré acaronar les tapes, perquè altra cosa...
    En definitiva: que em queda l'assignatura pel setembre!
    Gràcies pel post, això de tenir una petita guia pot ser útil... a veure si ho redreço tot plegat!
    (maca la rosa)

    ResponElimina
  3. Gràcies per les recomanacions, Dampyr! Ho subscric tot, tot i tot!!
    Ah, per cert, en breu faré una petita incursió pel banc de sang i teixits (molt bona troballa)... I per anar pistada del que em trobaré, em pots dir quin tipus de teixits hi ha? Abans d'adquirir res sempre miro que em combini amb el que ja tinc ;-))

    ResponElimina
  4. @Anna, això és que deus tenir un bon assessorament…[merci pel teu comentari aquí i a fb]

    @Francesca, I t’ha anat bé. A jutjar per algun post teu que he llegit al voltant de tema pots ser l’excepció que confirmi la regla [si en hi han més, em plantejaré la regla...:-)]. Gracies per passar-te per aquí [hummm la Morta Enamorada, fascinant...El subtítol d’aquest bloc n’és un fragment... ]

    @Carmilla, que subscriguis aquest post es un elogi per a mi, comtessa. No en tinc ni idea de quines varietats de teixits hi ha a aquest banc. No disposo de la seva relació de personal, perquè suposo que et refereixes a teixits que encara no s'hagin independitzat de la resta del cos, no? ;-)

    ResponElimina